Far tok livet sitt, har legen vært uansvarlig med utskriving av medikamenter?

Hei,
Min far tok livet av seg 69 år gammel for to måneder siden. Han var alkoholiker og hadde utskrevet fra lege: Lyrica, Zyprexa og Rivotril. Kan dere fortelle om effekten av å benytte seg av alle disse tre i samme tidsrom samt det å benytte alkohol sammen med dem eller ved dager uten alkohol. Grunnen til at jeg spør er at jeg vil vite om leger har opptrådt uforsvarlig med tanke på at de har 1. skrevet ut medikamenter til en alkoholiker som ikke skal blandes med alkohol og 2. om det er uansvarlig at leger har skrevet ut alle disse tre medikamenter i samme tidsrom. Hører fra dere, takk på forhånd.

Mann, 35 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi kondolerer ditt tap. Vi håper du har noen å snakke med. Vi kan anbefale deg å kontakte LEVE – landsforeningen for etterlatte etter selvmord.
Når det gjelder ditt spørsmål, er dette en kompleks situasjon som det er vanskelig for oss å vurdere. Vi vet blant annet ikke hva legen visste eller ikke visste, hva avtalen mellom din far og legen var, mengden medikamenter utskrevet (særlig da Rivotril, som har et misbrukpotensiale), og så videre. Men generelt er det ikke uvanlig at en pasient går på flere medikamenter samtidig.
Vi er heller ikke helsepersonell så vi kan ikke ta en medisinsk vurdering av dette. Det du eventuelt kan gjøre er å kontakte Pasientombudet.