Far til mitt barn får treffe ungen sin om han ikke får utslag på rusprøve

Hei.
Har en situasjon der barnefar til mitt barn får treffe ungen sin om han ikke får utslag på rus prøve.
På rusprøven står det urinen er tynn i forhold til våre grenseverdier osv. Å da er spørsmålet mitt; er dette godkjent at han kan møte ungen sin da?
Står mye på nett om hvordan man skal forfalske slik prøve, slik som å drikke masse rett før prøven.
er veldig skeptisk for å sende ungen min dit.

Kvinne, 28 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder disse vurderingene, pleier det vanligvis å være veldig klare rammer for hvilke krav far skal oppfylle. F.eks. hva gjelder tynn urin (lavt kreatininnivå), så er det faste grenser på hva som er greit og ikke. Vanligvis skal kreatininverdiene ligge over/høyere enn 1,7.
Hvis du er skeptisk eller usikker på om han jukser, er dette noe du bør ta opp med barnevernet. Barnevernet kan be om veiledning fra en farmakologisk avdeling dersom de er usikre på hvordan testingen skal vurderes.