Ettervirkninger av rusbruk

Hei, i helgen hadde jeg store mengder rus og alkohol. Det begynte på fredagen me alkohol, og senere til kokain. Vi festet videre uten å sove, og fortsatte med alkohol, kokain, pepper og extacy.. dette fortsatte hele lørdagen fra tidlig morgen til sent på lørdagskvelden. ja, jeg vet det var mye, men desverre liker jeg den rusen man får av å kombinere. Jeg merket først på søndags kvelden at jeg laget mye grimaser og hadde hevelse i munnen og på tunga. Sleit med å spise, svelge å snakke… og jeg var likevel dum nok til å ta litt cola og en liten dropp pepper utover kvelden for å unngå slapphet og ubehag. Jeg la meg og sovnet ca kl2 natt til mandag, da hadde jeg tatt sovetabletter (quetiatapin 100mg). Jeg burde vel legge til at jeg har adhd, og går på strattera og itillegg antidepressiva (tror det er cipralex?). Uansett. Da jeg våknet i dag, mandag kl14, var jeg totalt gjennomsvett og senga. Jeg vet at det er en av bivirkningene, men denne gang var hele senga gjennomvåt og jeg skalv, kaldsvetting. Jeg stod opp og etter et par minutt merket jeg at jeg skjærer mye grimaser ufrivillig. Mye bevegelse i kjeven, jeg stikker ut tunga ufrivillig i tillegg som jeg også beveger kjeven fra side til siden ufrivillig. Jeg føler meg slapp, sliten, lite energi og kortpustet. Synet flakker, hadde noe hallusinasjoner i går, og har det fortsatt (hører lyder, og ser krypdyr, og føler noen ganger krypdyr på kroppen). Hadde lett paranoia i går, og det vedvarer enda. Hører ting som ikke er virkelige, og tror kjæresten min er sur på meg selv om han ikke er det. Itillegg har innsiden av munnen min vært hoven og sår. Hadde hvite prikker på undersiden av tunga i går, men de er borte nå. Men føler meg fortsatt sår og hoven i halsen og på tunga, Itillegg til at innsiden av kinnene pg leppene føles hovne og klør… har rastløshet i beina også, så driver å «vifter»/beveger mye på tærne. Ja, jeg vet det var mye denne helgen, men har gjort liknende før flere ganger og det har gått fint med få bivirkninger i ettertid. Spørsmålet mitt er altså hvorfor jeg enda har munnbevegelser og er hoven i munn og svelg? Er jo litt paranoid enda, og tør verken ringe eller besøke lege/legevakt. Itillegg opplever jeg mye svimmelhet… er dette «bare» bivirkninger som vil forsvinne av seg selv, eller er det noe mer alvorlig? Som sagt har jeg hatt noe bivirkninger før, men dette er noe jeg ikke har opplevd før…

Kvinne, 30 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om du har fått en del «bivirkninger» og plager som følge av rusinntaket ditt. Det er vanlig å ikke være i form etter å ha tatt rusmidler en hel helg, kroppen trenger tid til å restituere seg. Det er også vanskelig å forutsi hva slags ettervirkninger man får fra gang til gang. Sørg for å få i deg godt med mat og drikke, få frisk luft og nok søvn.
Paranoia, munnbevegelser og hovenhet i munn og svelg er temmelig vanlig under og etter bruk av sentralstimulerende stoffer. Dersom symptomene ikke gir seg, anbefaler vi deg å kontakte fastlegen. Det kan være sammensatte årsaker til at du har det sånn som du beskriver at du har det.