Escitalopram og alkohol

Hei:-)
Jeg har en mann som i natt til i dag tok 11 + tabl samtidig med Escitalopram 10mg . Han hadde i tillegg tatt alkohol. Han er på sykehuset nå. Får hjelp. Kastet opp mange ganger etter ca 15-20 min. Men hvordan har dette med tanke på virkingen. Man få en A-typisk virkning av å blande alkohol med tabl, også Han hadde tatt disse tabl for å ende sitt liv. Men også et rop om hjelp…..til å våkne…..Jeg ringte 113, men det tok lang tid før min mann «forstod»at han måtte ha hjelp. Etter så mange tabl var jeg redd for hva som kunne skje, om han sovnet med så mange tabl i koppen, selv om han hadde kastet opp inntil ca 7 ganger

Mann, 56 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som en alvorlig situasjon, og det var veldig bra at du ringte 113, slik at han fikk akutt hjelp. Vi håper det går bedre med ham nå, og at han kommer inn på et bedre spor etter dette hendelsen. Forhåpentligvis vil han kunne få støtte og oppfølging fra hjelpeapparatet, som en hjelp på veien.
Vi er likevel litt usikre på hva du egentlig spør om. Er det sånn at du lurer på om 11+ tabletter Escitalopram er en dødelig dose, særlig i kombinasjon med alkohol? Når det gjelder spørsmål om hvor grensen går for en dødelig dose er det i utgangspunktet ikke noe vi svarer på, delvis fordi det kan være store individuelle forskjeller på hvor høy toleranse man har. Hva vi kan si, er at Escitalopram ikke egentlig er forbundet med overdoser, men at i kombinasjon med alkohol vil risikoen for bivirkninger og skadevirkninger kunne øke noe. Nå vet ikke vi om han kastet opp frivillig fordi han angret på inntaket, eller fordi kroppen hans instinktivt kastet opp – men uansett er det bra at han får medisinsk oppfølging, for å være på den sikre siden.