Drakk 9 eller 10 shots – vet ikke om det er farlig?

Var og drakk 9 eller 10 shots med 60% vetke Om det er farlig eller hva men tror ikke det var så lurt
Er det noen skala eller noe lignende som viser hvor mye shots man kan ta for å besvime eller noe lignende?

Mann, 14 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
For å sjekke omtrent hvor høy promille du har/hadde kan du fylle inn informasjonen din i en promillekalkulator.
Slik virker promille:
• 0,2: Øyets evne til å fokuserer hurtig og omstille seg fra lys til mørke reduseres
• 0,5 : Litt «pussa». Evnen til å oppfatte situasjonen og reagere presist på den begynner å reduseres. Hemninger minskes. Større problemer med å ta inn informasjon. Forskning viser at man har størst nytelse av alkohol når man har 0,5 i promille.
• 0,8 : Du blir høylytt og får overdrevne bevegelser. Langsommere reflekser. Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Overdreven selvtillit. Det lukter tydelig alkohol av deg.
• 1,0 : Du snakker utydelig. Har problemer med å gå rett. Dårligere muskelkontroll. Oppmerksomheten og konsentrasjonsevnen er svekket, du blir lett trøtt. Får problemer med å kontrollere følelser.
• 1,5 : Du rangler når du går. Kan lett få følelsesutbrudd. Du kan bli aggressiv og begynne å gråte. Mange spyr. Du får sløret tale.
• 2,0 : Forgiftningssymptomer. Ingen selvkontroll. Du ser dobbelt og har problemer med å gå oppreist.
• 3,0 : Ingen kontroll med urinblæren, fare for bevisstløshet. Du skjønner ikke hva som skjer.
• 4.0 : Bevisstløshet. Veldig langsom pust. Stor risiko for dødelig alkoholforgiftning.
Vi kan ikke si sikkert hvor høy promille du hadde, men 9 eller 10 shots med sprit( 60%) er veldig mye. For å unngå å få farlig høy promille igjen er det lurt å ikke shotte, drikke noe med mye lavere alkoholprosent, drikke sakte, spise godt på forhånd og drikke noe alkoholfritt innimellom.