Cannabis, kokain og Ritalin i urinprøve

Hei, jeg skal i militæret og lurer på hvor lenge Cannabis (i planteform og keef, altså brunt), Kokain og Ritalin kan vises på blodprøve og tisseprøve? Det er snakk om lett bruk siste 6 månedene

Mann, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Cannabis kan påvises i urin i alt fra noen dager til flere uker/måneder – dette kommer an på hyppighet av bruk. Røyker du f.eks et par ganger i uken, bør du forvente positive prøver i noen uker. Noe mer nøyaktig er ikke mulig å være. I blod kan cannabis påvises i opp til 24 timer etter inntak. Røyker du daglig, kan det på vises noe lengre.
Kokain kan påvises i blodet i noen få timer etter inntak, og i urinen i normalt 2–4 døgn, men også opptil 7 døgn ved analyse av metabolitten benzoyl-ecgonin.
Ritalin kan påvises i blod i noen timer etter inntak, og i urin opptil 3-4 dager.