Bruk av Tramadol og helsekrav til førerkort

Har brukt Tramadol 50mg 2ganger daglig over flere år, og kjører bil. Har aldri følt meg trett eller uopplagt av tablettene. Vet at det ved enkeltdoser og sporadisk bruk skal gå 8 timer før du har lov til å kjøre. Men nå er jeg litt i tvil da jeg leser på nettet at tabletter må inntas 3-4 ganger daglig, slik at det er en jevn virkning i løpet av døgnet for at det skal være lov å kjøre. Siden jeg bruker tabletter 2 ganger daglig, lurer jeg derfor på om jeg kommer inn under 8 timers regelen. Takknemlig for svar. (anonymisert)

Kvinne, 80 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder opiater/opioider, gjør regelverket et skille mellom langvarig og kortvarig smertebehandling. Med «langvarig (kronisk) smertebehandling» forstås i denne sammenheng all behandling som varer lenger enn 7 døgn. Med «kortvarig smertebehandling» forstås i denne sammenhengen all behandling som varer 7 døgn eller kortere. Sporadisk bruk hører også til i denne kategorien.
Det skilles også mellom «langtidsvirkende» og «korttidsvirkende» opiater/opioider. Langtidsvirkende opiater/opioider omfatter alle slike legemidler som kommer i form av depot; dvs. depottablett, depotkapsel eller depotplaster. Øvrige opiater/opioider klassifiseres som korttidsvirkende, men disse kan likevel regnes som langtidsvirkende under spesielle forutsetninger. For at korttidsvirkende opioider skal regnes som «langtidsvirkende», må de brukes slik at de gir en jevn serumkonsentrasjon gjennom døgnet. Dette forutsetter at det inntas med regelmessige mellomrom, fordelt på minimum tre inntak per døgn.
Dersom du ikke bruker depotmedisin og kun har to inntak per døgn må du altså vente minimum 8 timer etter inntak før du kan kjøre bil.  Er du usikker på hva som gjelder for deg kan du lese mer i Førerkortveilederen eller spørre legen din.