Bekymret for at min ekskone tar amfetamin

Min ekskone fortalte meg i høst at hun hadde vært på fest med sine kolleger fra barnehagen hun jobber i. Flere på festen hadde på et tidspunkt tatt fram amfetamin og beskrev rusmiddelet som helt topp og at man fikk så mye energi.
I løpet av vinteren gikk vi fra hverandre og hun har rast ned i vekt, blitt veldig ivrig på å gå tur og hun har i tillegg funnet seg en ny kjæreste jeg ikke vet noe om.
Jeg leste nettopp en liste over symptomer av amfetaminmisbruk og nå er jeg litt bekymret for om hun kanskje har et rusproblem. Dette er selvfølgelig ekstra ille siden vi har to barn sammen.
Hvordan burde jeg gå frem for å undersøke dette mer? Jeg skjønner at jeg kan virke som en bitter eks, men jeg tenker først og fremst på våre felles barn som jeg er redd kan ende opp med å havne i uønskede situasjoner pga dette potensielle misbruket.

Mann, 35 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er noe som bekymrer deg. Når det gjelder hvorvidt du kan finne ut av om hun faktisk bruker amfetamin, er den eneste måten å finne ut av dette på, å spørre henne. Du skriver ikke noe om hvordan relasjonen mellom dere er, og om dere evner å prate sammen på en ok måte, men dersom dere klarer det, vil vi anbefale deg å ta opp bekymringen med henne. Ofte er det lurest å gjøre dette på en skånsom måte, som en bekymring, og på et tidspunkt hvor stemningen fra før av er ok og ikke dårlig. Du kan jo minne henne på det hun selv sa om sine kolleger, og ytre bekymring for at det virker som om hun ikke har det så bra.
Dersom du ser at dette er noe som går ut over hennes omsorgsevner ovenfor barna, eller at mistanken blir sterkere, og hun benekter noe form for bruk, kan du eventuelt kontakte barnevernet for å be om råd og bistand fra de.