Venninne som har drukket og kjører båt?

Hei! Jeg har en veninne på 14 som har drukket en Cider i båten sin (om ikke mer) og kjørt båten etterpå. Er dette lovlig?

Kvinne, 14 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det kommer litt an på båten. Det finnes ingen nedre aldersgrense for å kjøre båt, men det er begrensninger på hva slags båter du får lov å kjøre. Det er også avgjørende om du er over eller under 16 år, og om du har båtførerbevis eller ikke. Du kan lese mer om dette her.
For båter under 15 meter kan du maksimalt ha en promille på 0,8. For større båter og skip er promillegrensen på 0,2 (Kilde:Avogtil). Det er ikke ulovlig å drikke alkohol dersom du er under 18 år, men om politiet oppdager at venninen din kjører båt etter at hun har drukket, vil de antagelig kontakte foreldrene hennes.