Tar en OxyNorm 5mg om kvelden og 1 g paracet 4 ganger daglig – kan jeg kjøre?
Hei.
Tar en OxyNorm 5mg om kvelden og 1 g paracet 4 ganger daglig.
Hvor lang tid etter inntak kan jeg kjøre bil?

Mann, 63 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Regelverket er litt komplisert, men her er det korte svaret:
Paracet har i utgangspunktet ingen betydning på bilkjøring. Oxynorm kan brukes dersom du bruker det fast/daglig og har gjort det i mer enn en uke sammenhengende. Har du det, kan du trygt kjøre 8 timer etter.
Her er mer informasjon, hentet fra våre sider om kjøring og legemidler:
Hvis det brukes inntil én enkeltdose opiat/opioid (f.eks Oxynorm) per døgn uten samtidig bruk av langtidsvirkende opiat/opioid er helsekravet oppfylt under følgende forutsetninger:
– Legemiddelbehandlingen gir ikke en virkning som utgjør en trafikksikkerhetsrisiko.
– Ved inntak av korttidsvirkende opiat/opioid må det gå minst 8 timer før kjøring.
– Ved inntak av langtidsvirkende opiat/opioid bør det gå minst 16 timer før kjøring kan skje på en trafikksikker måte.
Har du andre spørsmål, ta det opp med legen som foreskriver. Legen er pliktig å gi deg korrekt informasjon om reglene. Her er Veilederen legen bruker.