Hei jeg lurer på hvor lang tid tar det til amfetamin er ute av kroppen helt?Både blodprøver og urinprøver?Har tatt Ca.1 g i løpet av en natt,og er det en plass jeg kan ta en rus test bare for og sjekke uten noen spørsmål?Jeg prøver og slutte,igjen nå,så er det en ting jeg ønsker og kunne håndtere bedre enn tidligere og det er den uroen jeg får når jeg slutter og ta det.Jeg blir helt hyper,rastløs og veldig impulsiv.(har ikke ADHD.)og det er den impulsiviteten min som gjør at jeg havner utpå igjen.Jeg klarer ikke tenke klart,har altfor mange følelser samtidig,både gode og vonde,positive og negative,og jeg vet ikke hvilke tanker jeg skal høre/føle på eller hvordan håndtere noe når alt skjer samtidig,det blir for ustabilt og til slutt så klarer jeg ikke mer psykisk,blir helt utslitt.(Har borderline)Jeg fikk diagnosen for 8 år siden og enda ikke fått noe form for behandling mtp. nettopp det,Følelser,hvordan håndtere en situasjon som kan vær vanskelig og impulsen.Jeg er der at jeg føler jeg må gjør noe selv for ingen andre bryr seg.Så har jeg mer enn alt lyst til og komme meg ut av rusen.Har dere noen tips til hvordan jeg kan håndtere en vanskelig dag der jeg er så impulsiv og klarer ikke tenke klart,og prøve og ikke ruse meg?Setter pris på svar.

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder spørsmålet om hvor lenge amfetamin kan spores i blod- og urinprøver, så er det gjerne en del individuell variasjon. Stoffets renhet og hvor mye som har vært brukt, spiller også en viktig rolle. Men, generelt kan amfetamin spores i opptil 1-2 døgn i blod, og omtrent 2-10 dager i urin. Merk at dette kun er veiledende tall, og at unntak fra dette kan forekomme.
Om du ønsker å teste deg selv «uten noen spørsmål», er det nok enklest å bestille en hurtigtest (urin). Tidligere kunne disse kjøpes på apotek, men det finnes fremdeles norske nettbutikker som har slike i sitt sortiment. Vi kan dessverre ikke tipse om konkrete nettbutikker, men du vil sannsynligvis finne de forholdsvis enkelt ved å gjøre et søk.
Når det gjelder spørsmålet om hva du skal gjøre med situasjonen din generelt, finnes det kanskje ingen opplagte fasitsvar. Men, det virker som om du har utfordringer både knyttet til rus og psykisk helse, og derfor tenker vi også at du bør vurdere å oppsøke et profesjonelt hjelpetiltak. Du skriver at du ikke har fått noen hjelp før; nå vet ikke vi hva du har forsøkt og ikke, men om du ikke har gjort det allerede, anbefaler vi at du oppsøker din fastlege og forteller om dine problemer både med rus og psykisk helse. Fastlegen din har myndighet til å henvise deg til en egnet behandling. Vi vil også tipse om vår guide Hjelp til å slutte med amfetamin, som forhåpentligvis kan gi deg noen nyttige råd.