Så vidt jeg har forstått så måles PEth verdier de siste 6 ukene

Hei. Så vidt jeg har forstått så måles PEth verdier de siste 6 ukene. Betyr dette at hvis man for eks drikker en six-pack øl 3 uker før testen , vil den reagere mindre kraftig (lavere PEth verdier) enn om man drikker den 3 dager før? Siden det måles siste 6 uker tenker jeg at hvor kraftig reaksjon målingen får avtar med hvor lenge siden man inntok alkohol. Det kan ikke være slik at den måler 100% kraftig for 6 uker siden men ikke har noe som helst reaksjon for 7 uker siden? m29

Mann, 29 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det stemmer som du sier. PEth-verdiene vil synke gradvis. Her er utdrag fra en artikkel om PEth: «Etter avsluttet drikking vil PEth-verdien vanligvis halveres ca. hver 6. dag, men den individuelle variasjonen i halveringstid er stor, og opp mot 10 -12 dager er observert i enkelte tilfeller. I en svensk studie av pasienter med høyt alkoholforbruk som var innlagt til avrusning hadde 95 % en halveringstid i intervallet 4-9 døgn. Hos personer med høy utgangsverdi og lang halveringstid kan det ta inntil 6 uker fra avsluttet drikking til PEth er helt ute av blodet.»
Du finner mer utfyllende informasjon om PEth på våre sider om Påvisning av alkoholbruk og i artikkelen PEth (fosfatidyletanol) – en nyttig alkoholmarkør i blod (St. Olavs hospital)