Så en ung dame som satte heroin i låret

Hei!
Jeg og venninnen min gikk forbi en ung dame i dag, vi var ganske sikre på var i gang med å sette en sprøyte heroin i låret. Vi så damen bakfra så vi vet ikke helt hvilken sinnstilstand hun var i, men hun virket oppegående og satt oppreist og stødig på bakken. I øyeblikket virket det på en måte for ekstremt å ringe nødetaten, men det var også dumt å bare gå. Da vi følte at vi ikke hadde noe konkret å tilby henne eller bidra med, valgte vi å til slutt la henne være. Hva kan man, og hva burde man egentlig gjøre som vil være best for vedkommende i en slik situasjon? Er det noen andre enn politiet og ambulansen man kan ringe til ?
Takk for svar.

Kvinne, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dersom hun var i ferd med å sette en sprøyte heroin, er nok det beste å la henne holde på med sitt. Ambulansen vil ikke gjøre noe med mindre hun trenger akutt helsehjelp, for eksempel hvis hun går i overdose. Hvis dere ser folk som ikke er kontaktbare, kan dere ev. ringe 113. Det finnes også kommunale tilbud for injiserende brukere i Oslo, de kan også kontaktes. Det er nesten alltid bedre å ringe ambulanse eller annet helsepersonell enn å ringe politi – misbrukere trenger helsehjelp, ikke arrestasjon.
Antagelig har denne damen skutt heroin mange ganger før, og vet hvordan man gjør det (de som injiserer i låret/lysken er ikke nybegynnere). Det dere eventuelt kan gjøre dersom dere havner i en slik situasjon igjen, er å spørre vedkommende om det går greit.