Redd for å misbruke Ritalinen min

Hei! Jeg er en gutt på 22 år. For et år siden bestemte jeg meg for å snu livet rundt. Jeg sluttet med all dop, og etter et halvt år når jeg var helt ren, så dro jeg til psykiater og fikk en adhd diagnose. Nå får jeg medisiner for dette, og det har hjulpet meg masse. Bivirkningene er litt kjipe mtp søvn og mat, men jeg begynner å lære litt mer. Graden av selvstendighet jeg får rundt medisinene er litt skremmende, men dette er noe jeg har bestemt meg for å klare.
Nå som det har vært corona og sommerferie, så har vennene mine rundt i verden begynt å komme hjem, og det viser seg at samtlige har begynt å «sniffe» akkurat denne ritalinen som jeg får utskrevet. De har alltid vært imot kokain, men siden det tydeligvis er «normalt» i studiemiljøene deres, så er dette en vane de tar med seg hjem. Det er veldig rart å se hvor raskt det sprer seg gjennom vennegjengen. Folk som tar ritalin har en tendens til å normalisere bruken, og plutselig tar venner jeg vet ikke liker dop det. Med noen pils innabords endrer ting seg veldig raskt!
Jeg har selv prøvd å svelge en pille på normal måte på kvelden, men for meg får jeg ikke sove, så jeg liker det egentlig ikke så godt. Det her er også noe jeg tar på dagtid de fleste dager, så er på en måte ikke noe spesielt rus for meg heller.
Jeg synes det er litt vanskelig nå, fordi jeg har lyst til å prøve det også og ha det enda mer gøy med dem. MEN, samtidig vet jeg at jeg har et veldig dårlig forhold til narkotika. Jeg vet at med så høy tilgjengelighet som jeg har, så er det veldig lett å starte å misbruke, og det kan ende ille. Hvis jeg skal ta denne medisinen resten av livet, så er det sentralt med et sunt forhold til bruken.
Det åpenbare svaret er selvfølgelig at jeg ikke skal ta det på fylla og at jeg skal holde meg unna det. Likevel vet jeg hvordan jeg blir når jeg drikker, og det gjør meg redd. Jeg må kanskje ta en prat med vennene mine og be de ikke snakke om bruken med meg. Om de vil ruse seg på bordet på vorset, jeg tenker kjørr, men ikke gi meg et valg alt for ofte. De fleste i vennegjengen vet at jeg har begynt på ritalin, men de tenker at «hvis du har det så har alle det». Og nå er jeg plutselig den mest tilgjengelige kilden deres til medisinen også nesten. Jeg kan se på lang vei at ritalinbølgen kommer til å ta sommeren med storm, og jeg vil ikke være den som skaffer de det. Jeg vil ikke være ansvarlig for ting som kan skje.
Samtidig er det også litt sånn at jeg har vært i deres sko. Min tidligere rushistorie inneholdt dog mer psykadelisk, og jeg har vært veldig forsiktig med dop jeg ser på som farlige. Jeg skal ikke si at de ikke kan ta dop, spesielt ikke når jeg har vært så mye borti forskjellige ting før. Mitt syn på narkotika er veldig liberalt, selv om at jeg har bestemt meg for å holde meg unna. Narkotika er fantastisk hvis man har et godt forhold til det. Til tross for dette, så er det jo ikke et ærlig bilde de gir hverandre av det.
Oppsummert da, så tenker jeg ti tusen ting på en gang nå. Jeg er redd for dem, meg selv, sommeren. Kommer jeg til å prøve det, kommer jeg ikke? Klarer jeg å kontrollere det? Er dette tippepunktet som gjør at jeg kanskje må ta avstand fra medisinen min som har hjulpet meg så mye?
Denne medisinen er sentral for meg, siden jeg slapper på en måte mer av, og jeg har ikke en slags konstant trang etter å ruse meg og at «Noe skal skje» som før. Har dere noen råd eller tanker rundt dette?

Mann, 22 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om du har en del tanker og bekymringer rundt denne situasjonen, og samtidig virker det også som om du jo egentlig vet hva du bør og ikke bør gjøre. Ut ifra hva du skriver, tenker vi at du simpelthen bør fortsette å bruke medisinene dine som normalt, og gjøre hva du kan for å stå imot fristelsen til å misbruke dem i sosiale lag. Ja, kanskje er det en god idé som du foreslår, å ta en prat med vennene dine i forkant. Vær tydelig på hva du vil og ikke vil ovenfor dem, så blir de kanskje også mer obs på å ikke presse deg til noe. Husk at du har jo en reell medisinsk nytte av å bruke medisinen din slik du gjør, og om du skulle begynne å misbruke dem, risikerer du jo også å miste den nytten du har av medisinene dine i dag.
Så, du har gode grunner til å la være å sniffe Ritalin, og disse er det viktig at du minner deg selv på dersom du likevel skulle føle deg fristet. Du kjenner deg selv best, og det er viktig at du hele tiden er bestemt på hvor dine grenser går, også i alkoholrus. Om du er redd for hva du kan finne på i alkoholrus, er det kanskje lurt å holde promillen på en ganske forsiktig nivå de gangene du drikker med vennene dine, for å redusere sjansen for at du svekker vurderingsevnen. Uansett er det viktig at du husker på at ja, du kan kontrollere dette, så lenge du er flink og opprettholder en disiplin, og planlegger smart i forveien.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker å snakke nærmere om dette.