Politiet ransaket leiligheten min

Hei poltiet kom på en fest jeg hade å mistenkte meg før bruk av uløvelig russ. Jeg haddd ikke noe. Så ransket de min leilighet å fant en pose med noen små rester med hars weed sån type 0.05g kan de straffe meg før det. Å på legge at jeg må pisse i et år før jeg får lappen til bake?

Mann, 20 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er opp til politiet å bevise at du A) bruker ulovlige rusmidler (feks. hasj) eller B) oppbevarer ulovlige rusmidler. Begge deler er ulovlig, og dersom de kan bevise det, eller du innrømmer det, kan du bli straffet for det. Var det flere til stede på denne festen er det imidlertid naturlig at politiet tar en prat med dem også for å finne ut av hvem som eide denne posen.
0,05 g. hasj er en veldig liten mengde. Vi kan ikke uttale oss om din sak, men en normal straff for å bli tatt med en mindre mengde hasj er en bot og anmerkning på rullebladet. Vi vil uansett anbefale deg å snakke med politiet om dette, og evt. forklare deg om du ikke har gjort det allerede.
Basert på det du skriver vet vi ikke om du faktisk bruker hasj, men generelt er det sånn at hvis du bruker illegale rusmidler eller rusgivende medikamenter på en slik måte at det kan gå utover trafikksikkerheten, fyller du ikke helsekravene til førerkort. Dersom dette skulle være aktuelt for deg kan du lese mer om dette på siden vår «Hvordan få førerkortet tilbake».