Mistenker at venninnen til min datter har prøvd å ruse seg på Ritalin
Mistenker at veninne til min datter har prøvd å ruse seg på ritalin…Åssen kan man observere/merke/se at noen har det?
Mvh bekymra mor

Kvinne, 43 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår deg så har du mistanke om at en venninne av datteren din som ikke får foreskrevet Ritalin av legen sin av medisinske årsaker, har prøvd å bruke dette medikamentet som rusmiddel.
Ritalin er sentralstimulerende, og effekten man får av å bruke det som rusmiddel kan minne om rusen man får fra amfetamin, men mildere. Det som kanskje er mest synlig når man observerer en person som ruser seg på Ritalin, er at vedkommende gjerne fremstår som mer energisk enn normalt. Det er også vanlig at hen kan ha store og mange tanker,  økt selvtillit og økt utholdenhet. Fysisk kan man merke at personen har høy puls, og at hen får dårlig apetitt. Noen kan også få forstørrede pupiller, men det er viktig å huske på at pupillestørrelse varierer fra person til person.
Ellers er det slik at noen ungdommer bruker Ritalin fordi de har en oppfatning av at det kan virke prestasjonsfremmende med tanke på f. eks. skole og studier. Vi vet ikke om dette er noe av bakgrunnen for din mistanke om at din datters venninne bruker Ritalin, men her du kan lese mer om både «puggedop» og virkninger/ bivirkninger av Ritalin.
Vi forstår din bekymring for din datters venninne, og kanskje også for din datter som er sammen med henne. Hvis du har lyst til å snakke med den ene av dem, eller begge, om dette, så har vi laget en guide til hvordan det kan være greit å snakke med noen om deres rusbruk. Den kan kanskje være nyttig for deg.