Kjenner en som sluttet med amfetamin og hasj samme dag, uten problem

Kjenner ei dame som greide å slutte med Amfetamin og Hasj på samme dag.. Hun har mer eller mindre brukt det daglig i 15 år. Hun har hatt 2 sprekker på hasj.. Det varte noen dager begge gangene… Prater med henne idag så har hun ikke lyst på. Hun er ei mye flottere dame nå og har fått en helt annen stemme og latter… Hun savner det ikke sier hun… Jeg er full av beundring men kan ikke skjønne atdet går ann…. Har dere hørt om lignende??? Tenk hvis det var så lett for alle…. 🤔

Mann, 50 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er nok noen som får til å slutte på dagen, uten store problemer, men de aller fleste vil ha utfordringer. Hasj og amfetamin er blant de stoffene som ikke gir enormt fysiske abstinenser, selv om noen også opplever akkurat det. Det mange sliter med etter å ha sluttet med disse stoffene, er suget etter stoffet (særlig amfetamin, som er kjent for å gi et enormt sug), nedstemthet/depresjon, søvnproblemer og angstproblematikk, for å nevne noe. I hvor stor grad disse plagene melder seg, er nok noe individuelt, men alle vil kjenne på noe. Det er også slik at det ikke nødvendigvis er det å slutte som er vanskeligst, men det å forbli nykter. Det er for mange en stor utfordring i lang tid.
Det er flott at din venn har klart å slutte tilsynelatende lett. Vi ønsker henne all lykke til videre.