Kjæresten min klarer ikke slutte å drikke å han er like gammel som meg å jeg sier slutt p drikk men han sier det er lettere å stoppe med sex enn å drikke kan noen hjelpe meg med hva jeg burde gjøre for å få han til å stoppe

Kvinne, 14 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dersom kjæresten din har problemer med å slutte drikke må han få hjelp med det. For at han skal få hjelp må noen voksne få vite hvordan han har det. Det beste du kan gjøre for å hjelpe ham er altså og oppfordre ham til å fortelle det selv. Vil han ikke det kan du fortelle det til en voksen.
Kjæresten din kan for eksempel få hjelp på helsestasjon for ungdom der han bor, eller på Uteseksjonen. Begge deler er gratis og han trenger ikke henvisning fra lege.