Hvorfor i Herrens navn har dere stengt i helgene? Det er vel i helg og høytider folk strever mest! Jeg er oppbragt!!! Med hilsen anonymisert. Forøvrig avholdskvinne.

Kvinne, 65 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Takk for innspill!
RUStelefonen er en opplysning- og veiledningstjeneste og ikke en tjeneste for akutt hjelp. Åpningstidene våre er basert på når statistikken vår viser at vi har mest trafikk, men det er også et kapasitetsspørsmål.
Heldigvis finnes det andre hjelpetelefoner som er døgnåpne (også i høytidene) Her er noen eksempler: Mental helses hjelpetelefon har døgnåpent. Det samme har Kirkens SOS sin krisetelefon.
Dersom du, eller andre trenger hjelp med en gang må man kontakte legevakta eller ringe 113. Giftinformasjonen kan også nåes på telefon 22 59 13 00 for hjelp og råd ved akutte forgiftninger og forgiftningsfare. Giftinformasjonen og legevakta er i beredskap hele døgnet, alle dager i året.