Hvem har ansvaret for at en rusmisbruker ikke får den hjelpen han trenger?

Hei. Hvem har egentlig ansvar for en rusmisbruker som ikke får den hjelpen han trenger hverken fra ARA eller fastlege? Far til mine barn ble utredet via ARA å fikk da diagnose Sterk ADHD å ble informert om at han skulle bli medisinert. Videre så stoppet dette opp før han fikk begynt , fastlegen tar ikke tak i dette. Var faktisk en fra helsevesenet som ba han selvmedisinert seg. Helt idiotisk da han tidligere har vært i aktiv rus. Så hvem kan man da søke hjelp hos eller hvem kan man kontakte for å få hjelp?

Kvinne, 36 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er en frustrerende situasjon. Først og fremst vil vi anbefale ham å ta kontakt med fastlegen hans å spørre hvorfor prosessen har stoppet opp, dersom dette ikke allerede har blitt gjort. Det er lettere å ta tak i dersom dere får en begrunnelse.
Er han ikke fornøyd med fastlegen sin kan han vurdere å bytte, eller be om en ny vurdering hos en annen lege dersom hans nåværende fastlege ikke vil skrive ut medisiner. Veilederen for medisinering av ADHD og samtidig rusbruk finner du på Helsedirektoratet.
Dersom han likevel ikke skulle få hjelp kan han klage til fylkeslegen. Han kan også kontakte ADHD Norge for veiledning.