Hva gjør happy pills?

Hei, jeg heter (anonymisert) og jeg lurer på hva de happy pills gjør jeg har ikke venner og blir mobbet jeg bare lurer gjør dem sån at du blir glad og ikke bryr deg og bare er glad jeg vil ha sånne men er det bra får kroppen?!

Kvinne, 12 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helt sikker på hva du mener med Happy pills. Ofte omtales ulike antidepressiva( medisiner noen får fra legen) som «lykkepiller», så det kan jo være den norske betegnelsen på ulike medikamenter som påvirker serotonin og andre signalstoffer som regulerer humør. Selv om man går på sånne medisiner er man ikke glad hele tiden.
Hvis du har problemer med at du blir mobbet og ikke har venner er det kanskje andre og bedre måter å løse det på enn å ta piller. Snakk med en voksen du stoler på om det. Foreldrene dine, lærer, helsesykepleier eller sosiallærer på skolen kan hjelpe deg. Du kan ringe eller skrive til Kors på Halsen anonymt. Det aller  viktigste er at du ikke går og bærer på dette alene, det hjelper alltid og dele det med andre.  Mange unge opplever det du opplever nå og på Ung.no finner du informasjon om «Mobbing på skolen – hva kan du gjøre«, hva som kan hjelpe og dine rettigheter.