Byttet fra Valium til Sobril, hvor mange Sobril kan jeg ta?

Hei, jeg lurer på hvor mye er 5 mg Valium er i Sobril. Da jeg skal ta tre x tre Valium for dagen. Men har gått over til Sobril nå og lurer på hvor mange Sobril jeg kan ta.

Kvinne, 49 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, og kan dessverre ikke gi råd om vanlig bruk av medisiner. Det er noe du må ta opp med legen din.
Generelt kan vi likevel vise til denne ekvivalenstabellen, som sier at 10 mg diazepam (virkestoffet i Valium) tilsvarer 20 mg oksazepam (virkestoffet i Sobril). Men, dette betyr ikke nødvendigvis at du skal ta dobbel mengde Sobril, da det jo er et annet virkestoff, med litt ulike egenskaper sammenlignet med Valium (som f.eks. virketid). Så, den mengden Sobril du skal ta, er med andre ord den mengden legen din sier du skal ta.