Bekymret for min mor

Min mor (63) har slitt med mye sykdom hele hennes voksne liv. Hun får mange forskjellige tabletter på resept. For 10 – 15 år siden endret hun oppførsel, spesielt på kveldstid. Ble da sløv, snakket utydelig, sovnet mens hun snakket/spiste osv. Jeg har tatt to runder med henne om dette og hun har alltid benektet (sier hun sover så dårlig om nettene o.l)til slutt ble det til at jeg gikk bak ryggen hennes og delte min bekymring med fastlegen hennes. Ettersom jeg har skjønt så ble det da stopp på imovane. Hun fikk noe annet som førte til at hun fikk masse tics. Hva kan være grunnen til dette? Overmedisinering? For tre år siden ble min far alvorlig syk. Han er fortsatt ikke i form og er på jevnlige kontroller hos både lege og sykehus. Dette har ført til at min mor har fått (på en eller annen måte) tilgang så hun kan igjen hente ut imovane. Jeg har snakket med min far om dette og han skulle prøve å få stoppet resepten, men kunne ikke love noe. Han er veldig forsiktig av seg og har på en måte nok med seg selv. De bor sammen. Vi, familien, føler dette er en håpløs situasjon. Vi tørr ikke la henne passe barnebarn alene og stoler ikke på henne. Det kan virke som hun blander alkohol med disse tablettene for å få en «større rus». Hva kan vi gjøre? Kan jeg ringe min fars fastlege? Har lest at imovane må trappes ned, så vet ikke hvor lurt det er med en bråstopp da man er tydelig avhengig. Det hjelper ikke å snakke med min mor.

Kvinne, 36 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Du skriver at det ikke nytter å snakker med din mor, men om du likevel vil gi det et nytt forsøk finner du tips til en slik samtale på siden vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk». Det er mange som lurer på hvordan de kan «få noen til å slutte å ruse seg» og faktum er at det er veldig vanskelig. Den det gjelder må selv ha et ønske om endring for at det skal være mulig. Det de pårørende kan gjøre er å forsøke å motivere til endring gjennom samtale.
Når det er sagt er det viktig at du kjenner din begrensning. Det er ikke ditt ansvar å få henne til å slutte.
Det du derimot har kontroll over er hvordan du skal forholde deg til denne situasjonen. F.eks at slik situasjonen er kan hun ikke passe barnebarn. Kjenn etter hvor dine grenser går, og forklar dette til din mor. Mange pårørende synes det er nyttig med veiledning i slike situasjoner. Dette kan du få hos Veiledningssenteret for pårørende.
Dersom det er slik at hun bruker din fars resept( og han ikke har bruk for den) er det nok lurt å avslutte resepten. Du skriver at han har nok med seg selv, men kanskje du kan tilby deg å gjøre det sammen med ham? Dere kan dra sammen til legen, eller han kan ta en telefon mens du er tilstede. Det er også mulig å melde din bekymring til hennes fastlege på nytt. Legen kan jo heller ikke kontrollere hva moren din velger å gjøre, men hen kan i det minste kontrollere utskriving av medisiner. Siden din mor tydeligvis er avhengig av rusmidler kan legen også ta opp mulighet for behandling med henne. Sammen kan de finne ett passende behandlingstilbud og legen kan søke henne inn.