8 Altermol, 4 Paralgin forte og 8 paracetamol – toksisk dose?

Hei.  Ved inntak av 8 Altermol, 4 paralgin forte. Og 8 paracetamol.. Hvor mange gram blir dette tilsammen, og blir dette overhode eller toksis dose? Hva kan symptomene være? Har 0 planer om å ta dette men er en annen grunn til at jeg lurer på det

Kvinne, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
8 Altermol og 4 paralgin forte tilsvarer 5,6 gram paracetamol og 360 mg kodein. I tillegg kommer «8 paracetamol», men du sier ikke hvor sterke disse er.
Denne blandingen av opp mot 10 gram paracetamol og en temmelig stor dose kodein, kan utløse en forgiftning, særlig for en som er liten av vekst og lett og/eller ikke har tilvenning for virkestoffene.
Opplever du eller noen du kjenner bekymring knyttet til bruk av medikamenter, ta kontakt med Giftinformasjonen. Er det snakk om liv og helse, ring 113.
Les også vår artikkel om paracetamol.