Spørsmål om ruspåvirket kjøring, blodprøver og straff

Hei! Jeg har noen spm. Første gjelder å kjøre påvirket. Har hørt hasj kan sitte lenge i blodet hos noen og ikke lenge hos andre, lurer på hvor lenge det vanligvis sitter både som storrøyker og som en som røyket noen ganger siste dagene. Om man røyket en halv joint 8-10 timer før man kjører, hvor mye promille ca kanman estimere å få da? (Sånn minimum og max?) og hvordan stiller lovlige medisiner seg til dette. Har lov å ta sobril og ikke overskredet lovlig dose. Min advokat sier at de alltid regner det slik at man får mye promille selvom pga med hasj kan de måle litt som de vil og det slår ut helt forskjellig.. om man i tillegg blir stoppet med ca. 7-8 g mdma+ div småting av psykedelica, kan man se frem til fengsel da? Isåfall hvor lang tid ca?

Kvinne, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du lurer på alt dette. Noe av dette kan vi svare deg konkret på, andre ting blir nok litt mer generelt.
…Lurer på hvor lenge det vanligvis sitter både som storrøyker og som en som røyket noen ganger siste dagene?
Hvor lenge THC kan spores i blod, vil variere ut ifra hvor mye THC du får i deg de gangene du røyker. I tillegg er det gjerne også stor forskjell mellom sporadisk bruk, og å være en «storrøyker». En som røyker sporadisk, vil etter all sannsynlighet ikke ha noen spor av THC i blodet ett døgn etter røykingen, gjerne også kortere enn som så. Derimot vil en storrøyker kunne oppleve å teste positivt på THC i blodprøver i flere døgn etter siste inntak.
Om man røyket en halv joint 8-10 timer før man kjører, hvor mye promille ca. kan man estimere å få da?
Også dette avhenger av hvor mye THC du faktisk får i deg, men en halv joint etter 8-10 timer vil neppe slå altfor høyt ut. Merk at dette gjelder sporadisk bruk – for en storrøyker vil det altså ta lengre tid før alle spor av THC forbrennes fra blodet.
Når det gjelder trafikkontroller, så opererer man med tre ulike nivåer av promillegrenser, med tilhørende alvorlighetsgrad/straffereaksjon; alkoholpromille over 0,2; alkoholpromille over 0,5 og alkoholpromille over 1,2. For andre rusmidler enn alkohol, bruker man en omdanningstabell som viser hvilke stoffkonsentrasjoner i blodet som tilsvarer disse promillenivåene. I tilfellet THC, tilsvarer disse tre nivåene henholdsvis 0,004, 0,010 og 0,030 mikromol THC per liter blod. Hvor du vil havne etter 8-10 er altså avhengig av ditt bruksmønster fram til den aktuelle dagen, men om du røyker sporadisk er det en god sjanse for at du er over 0,004, en viss sjanse for at du er over 0,010 og en forholdsvis lav sjanse for at du er over 0,030. Men, merk at dette kun er omtrentlige anslag, og på ingen måte noen fasit.
Strafferammene for ruspåvirket kjøring fremgår i Vegtrafikkloven § 31 og 33.
Hvordan stiller lovlige medisiner seg til dette?
Dersom du har resept på medisinene og bruker de slik de er foreskrevet, samt du følger de retningslinjene som er beskrevet i Førerkortveilederen (avsnitt om Legemidler), kan du fint kjøre bil på lovlig vis samtidig som du bruker medisiner.
Min advokat sier at de alltid regner det slik at man får mye promille selvom pga med hasj kan de måle litt som de vil og det slår ut helt forskjellig
Her er vi litt usikre på om vi forstår deg rett, men når man sporer THC i blod, vil man altså få vite konkret hvilken mengde THC som finnes i blodet på det aktuelle tidspunktet. Men ulike personer vil altså kunne ha ulike prøveutslag, f.eks. avhengig av bruksmønster, forbrenning og lignende.
Om man i tillegg blir stoppet med ca. 7-8 g mdma+ div småting av psykedelica, kan man se frem til fengsel da? Isåfall hvor lang tid ca?
Bruk og besittelse av mindre mengder illegale stoffer straffes etter Legemiddelloven § 24 og 31. I § 31 kan du bl.a. lese at:
Besittelse og bruk av narkotika, jf. § 24 første ledd, og erverv, besittelse og bruk av dopingmidler, jf. § 24 a første ledd, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler.
Dersom den straffbare handling gjelder overdragelse av legemiddel som ikke regnes som narkotika og det foreligger særlig skjerpende omstendigheter, er straffen bøter eller fengsel i inntil 2 år, eller begge deler.
Merk at forelegg (bot + anmerkning på rullebladet) er vesentlig mer vanlig enn fengsel når det gjelder bruk/besittelse. Men, dersom du dømmes for flere lovbrudd samtidig, vil dette gjerne også kunne skjerpe straffereaksjonen.
Vi håper at dette ga deg noen svar!