Sønn med adhd som har tatt for mye medisiner

Hei, Jeg har en sønn på 17 med adhd. Han går på 10 mg tabletter to ganger pr. dag. Selv har jeg adhd og går på 2*30 mg depot. Vi fant i dag ut at sønnen 17 har forsynt seg av de på 30 også. Nærmere 45 depot har forsvunnet og han sier han har tatt en nå og en da. Max tre i døgnet. Vi har bestemt oss for å ta det med fast lege og barnevern. Er det noe annet vi burde tenke på? Han sier han skal slutte og han har allerede bevist at han klarte å slutte med hasj som han ble fersket med for 8-9 måneder siden. Han sier han tar dem for å holde seg rolig, og sier han forstår at det er farlig, men vi er usikre på om han faktisk forstår eller forsøker å bli ferdig med saken. Vi tenkte å holde ham unna 10 mg tabletter til vi kommer til legen, utfordringen er at fastlegen ikke er tilbake før rundt 15. Mai og derfor jeg tar kontakt er det å anbefale eller ikke?

Mann, 44 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kan dessverre ikke svare på spørsmål om medisinering. Du skriver heller ikke navn på medikamentet, så det er vanskelig for oss å uttale generelt om saken. Men det kan være lurt å undersøke om hvorvidt disse medikamentene kan gi abstinensplager ved seponering, og derfor om det bør trappes ned. Vi anbefaler dere å kontakte en annen lege eller legevakt for å få hjelp til dette, dersom det ikke er mulig å få time hos hans fastlege før den 15. mai.