Samboer som drikker hver eneste dag

Hei!
Jeg er veldig bekymret og redd for min samboer som drikker enten øl eller vin hver eneste dag! Om han jobber til lenger enn midnatt kan det hende han avstår men ellers er det hver eneste dag. Det er alt fra 2 glass vin til en flaske om dagen. Jeg har konfrontert han med det omtrent daglig men han sier jeg må skjerpe meg og at det er normalt å kose seg med «et glass eller to». Jeg ser ingen normalitet i dette da han holder oss våkne på natta ved å snoke i kjøleskapet og smelle med kjøleskapsdøra, står aldri opp med barna om morgenen (med mindre han må de dagene jeg begynner tidlig på jobb). Nå har han i tillegg ødelagt ryggen og tar sterke smertestillende, han blander disse med alkohol. Satt senest å snøvlet ved middagsbordet når barna var våkne. Hva skal jeg gjøre? Jeg truer og truer med å gå, men jeg gjør det jo aldri. Og han ser heller ikke problemet. Kan noen svare meg på om dette er normalt??

Kvinne, 31 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Hva som er normalt og ikke, kommer nok an på hvem du spør. Men det er mulig å si noe om hva som er skadelig bruk og ikke, og hva som er avhengighet. Skadelig bruk av alkohol defineres som bruk på en slik måte at det gir helseskade. Skaden kan være somatisk eller psykisk. Avhengighet er en diagnose hvor visse kriterier må fylles, du kan lese mer om det her. Det finnes nok mange gråsoner, og dessuten er det ikke bare mengden som har noe å si for hvorvidt noe er et problem. Men vi er enige i at det å drikke flere enheter og opp mot en flaske vin hver eneste dag, høres mye ut, og dersom det i tillegg går ut over hans evne til å bidra tilstrekkelig i familien og som far, er det problematisk. Om han har et alkoholproblem eller ikke, kan ikke vi vite, men det er tydelig at dette er et problem på flere måter. Hans drikking skaper gjentagende konflikt og vedvarende bekymring, og det i seg selv er noe som bør snakkes om å gjøres noe med.
At han i tillegg tar smertelindrende som kan være farlig å kombinere med alkohol – og blir så sløvet at han er tydelig påvirket foran sine barn, er også bekymringsverdig.
Vi forstår at dette er vanskelig, og at det er vanskelig å vite hva du kan gjøre – særlig siden du blir møtt med motargumentet om at det er du som må skjerpe deg. Dere bør tilstrebe å snakke om dette på en måte der både du og han får sagt hvordan dere opplever denne situasjonen. Er det vanskelig å klare det, kan dere kontakte et familievernkontor. Dersom han ikke ønsker å endre på noe, og ikke ønsker å inngå et kompromiss som dere begge kan være fornøyd med, blir det vanskelig å se en at en endring i hans drikkeadferd vil skje med det første. Da bør du tenke gjennom hva du kan gjøre for at du og dine barn kan få det bedre.
Ta gjerne kontakt med oss for en prat, eller kontakt Veiledningssenteret for pårørende.