PEth-prøver etter 14 dager

Hvor mye kan det vises på ei Pet prøve etter 14dager da kan vises 4-6uker med mer gjevnligere inntak, hvis noen drikker kanskje 6 øl(halvliter) ca halv liter win og kanskje noe whiskey en kveld, da hellers holder seg uten inntak?

Annet, 40 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
PEth-verdien gjenspeiler all inntak av alkohol de siste 4-6 ukene før prøvetaking. Etter avsluttet drikking vil PEth-verdien vanligvis halveres ca. hver 6. dag, men den individuelle variasjonen i halveringstid er stor, og opp mot 10 -12 dager er observert i enkelte tilfeller. Hva slags PEth-verdi du vil få er imidlertid umulig for oss å anslå, men dersom du drakk nevnte mengder 14 dager før prøvetaking, vil det antagelig utgjøre en ikke ubetydelig verdi. For mer informasjon om PEth-prøver kan du ta en titt på St.Olavs hospital sine sider.