Nedtrapping Subuxone

Hei, jeg er en mann på 61 år og har brukt subuxone i 10 år. Jeg startet på 12 mg. og trappet raskt ned til 8. Dette har jeg stått på siden. Det jeg er mest bekymret for ved å slutte er angsten. Den har vært en dårlig kamerat i mange år,med eller uten rus. Jeg lurer også på hva lang tids bruk gjør med det mentale. Vil jeg bli den jeg var før jeg begynte med sub. eller hva vil skje, Vurderer om jeg skal fortsette med sub. til jeg rusler ut av tiden.

Mann, 61 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, og kjenner deg heller ikke, så vi må svare helt generelt på dette.
Når det gjelder angst, er det vanskelig å uttale seg om det. Det kommer an på hvordan Suboxone har påvirket din angst. Det er i hvert fall mange som opplever at buprenorfin har en viss beroligende effekt, både hva gjelder generell uro og angst. En kan i det minste si at det vil ta en del tid etter seponering før både kropp og sinn er tilbake der de var før du begynte med Suboxone. Dersom du skal trappe helt ned, er det viktig å ha god hjelp når det gjelder denne tematikken.
Det mentale påvirkes temmelig ulikt fra person til person. Noen synes det er slitsomt å være avhengig av medisiner, slitsomt med henteordning, reisemuligheter begrenses osv. For andre kan det være en befrielse å slippe å leve fra hånd til munn, slik situasjonene ofte er for opioidmisbrukere.
Det er ingen ting i veien for å prøve å slutte med Suboxone. Hvis det fungerer dårlig kan du begynne med medisiner igjen.
Vi vil anbefale deg å be om noen møter med de som skriver ut Suboxone til deg, LAR, legen osv. Hvis du skal trappe av, er det viktig å planlegge hvordan det skal gjøres, hvor det skal gjøres, hva som skal skje etterpå. hva du skal gjøre dersom det ikke fungerer osv.