Min mann har fått Sobril 10mg.Har tatt en i kveld for første gang.Han skal på en lten jobb i morgen kl 14.Hvor mange timer må det gå før han kjører?kan han ta en i morgen tidlig o kjøre kl 13,30 i morgen?

Mann, 63 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Merk at det kan ta inntil syv dager å få svar på denne spørretjenesten. Vil du ha svar med en gang, ring oss eller chat med oss i åpningstiden.
Dersom mannen din tar Sobril sporadisk, kan han ikke kjøre før virkningen av Sobrilen har gått ut. Hvor lang tid dette tar, er individuelt, men det er vanlig at Sobril har en virkning i minst 8 timer. Etter inntak av 10 mg kan det i prinsippet ta inntil 12 timer før en er under straffbarhetsgrensen (tilsvarende 0,2 promille). Merk at forskriften sier «Forskriften har ikke krav om et minimum tidsintervall fra inntak av oksazepam til kjøring kan skje. Legen må informere pasienten om hvordan legemiddelet skal brukes for ikke å være i strid med kravene til trafikksikker kjøring i § 35.» Ta gjerne saken videre med foreskrivende lege.
Dersom mannen din har tenkt å begynne på Sobril fast, er saken en annen. Helsekrav til førerkort er oppfylt ved regelmessig bruk av oksazepam (Sobril) med inntil 30 mg per døgn. Forutsatt at det har gått minimum 7 dager siden påbegynt medisinering eller doseendring. Det er ingen «karantenetid» mellom inntak av disse legemidlene og når du kan kjøre bil, så sant du er tilvendt dosen. Det vil si at mannen din kan kjøre bil først etter å ha stått på samme dose i 7 døgn.
Vi går ut i fra at dette gjelder førerkort gruppe 1. Du kan lese mer om bruk av reseptpliktige medikamenter og kjøring av bil her.