Mistanke om at jeg har blitt dopet ned – er det for seint å sjekke dette ut nå?

Hei. Jeg har en mistanke om at jeg ble dopet ned lørdagen som var på en fest. Er det for sent å få sjekket dette ut hos en lege nå?

Mann, 18 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det kommer an på hva slags rusmidler du eventuelt har blitt dopet ned på. Det er stor variasjon i påvisningstider for de ulike stoffene. Vi anbefaler deg å ta urinprøver så fort som mulig, dersom du tar den hjemme kan du sette den kjølig til du får levert den hos legen. Du får kjøpt prøveglass på apoteket.
Dersom det skulle bli aktuelt en annen gang, anbefaler vi deg å ta en test umiddelbart hvis du mistenker å ha blitt dopet ned. En prøve kan stå kjølig (eller fryses ned) og analyseres på et senere tidspunkt.