Kjæreste som har rusa seg, vil prøve selv.

Heisann
Jeg har alltid vært en pliktoppfyllende jente som har syntes narkotika i alle slags former har virket skummelt. Jeg har etterhvert skjønt at mange kan drive med det innimellom uten at det har blitt et problem. For 3 år siden ble jeg sammen med kjæresten min jeg har i dag. Han har vært avhengig og hatt problem med hasj og amfetamin. Han har også tatt andre saker, men ikke hatt et problem med det. De første par årene spørte jeg en del om dette og han var klar på at han ikke skulle drive med dette igjen og at han har blitt tilbudt ulike ting på fester der han alltid har sagt nei. Siste året har jeg slått meg til ro med dette, men samtidig vet han at jeg ikke syntes det er greit at han noen gang skal ta narkotika igjen. Han sier jeg ikke skal bekymre meg, men når han er med gamle venner mimrer han tilbake til ulike episoder som har vært morsomme. Ofte har jeg spørt dagen etter om han savner det og får lyst til å ta narkotika igjen, men han benekter og sier at jeg ikke må tro sånn. Det er veldig lenge siden jeg nå har spørt han om dette, men i dag ble det prat på det. Han fortalte at han hadde ruset seg mens vi har vært sammen. Han har tatt kokain og LSD på fest, og mdma. Han merket ikke mye at det fordi han tok en liten dose. Jeg ble veldig oræverrasket og lurte på hvorfor han ikke har sagt no. Han sa han ikke ville jeg skulle klikke. Jeg fortalte at jeg er veldig skuffa over at han har løyet til meg og ikke fortalt sannheten.
Jeg har lenge hatt lyst til å prøve mdma eller andre partydrugs, men har følt at jeg ikke har kunnet siden han tidligere har hatt problem med rus. Han har alltid sagt at det ike ville vært et problem for han. Men hvis jeg skulle røkt ville han ikke vært med meg.
Etter at jeg har funnet ut at han ikke har fortalt sannheten blir jeg ganske skuffet og usikker på hva som er riktig å gjøre. Derfor kontakter jeg dere. Selv om det er vanskelig å vite, tror dere at det er sannsynlig at han kommer til å gjøre dette igjen bak min rygg?
Jeg vet jeg vil prøve noe ut, men vet ikke helt hva som er lurt å ta som første gang. Har hørt at hasj kan skape angst, så jeg har hatt lyst til å ta mdma eller lsd. Hva er råd om disse?
Er det kjempedumt av meg å ta dette når kjæresten min har hatt problemer med rus? Jeg føler jeg svikter han på et vis, men samtidig er jeg såpass kritisk at jeg ikke tar mer enn noen få ganger. Jeg har f. Eks alltid sagt at jeg kun skal snuse og røyke etter 1 enhet med alkohol. Dette har jeg holdt i flere år.
Veldig takknemlig for svar og selv om det sikkert er vanskelig å svare på vil jeg ha ærlige svar og personlig mening.

Kvinne, 22 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Takk for ditt innlegg. Du lurer på om du kan få ærlige svar og personlig mening. Dessverre så er det litt vanskelig å gi, fordi vi baserer våre svar på fakta og erfaring. Dessuten tror vi nok at mange av de tingene du her lurer på, er ting du selv må finne ut av.
Du lurer på om vi tror at det er sannsynlig at han kommer til å gjøre ruse seg bak din rygg igjen. Det er helt umulig å svare på, både for oss og for deg. Sannsynligvis vet han ikke det selv. Det kan godt være at han tenker, sier og mener at han aldri mer skal gjøre det. Men om det faktisk stemmer, vet ingen. Det eneste man kan gjøre, er å gå ut i fra at det han sier er sant, og forholde seg til situasjonen dersom den dukker opp. Alternativt å ikke tro på det han sier, og leve med mye usikkerhet og mistenksomhet.
Vi kan heller ikke råde deg til hvilket rusmiddel du skal ta først. Det er en brukerveiledning som vi verken kan eller vil gi. Dessuten er det vanskelig å si noe objektivt på det – fordi hvordan mennesker responderer på de ulike rusmidlene, er veldig individuelt. Det eneste vi kan råde deg til, er å tenke deg godt gjennom, og dersom du faktisk velger å prøve et rusmiddel – være godt forberedt. Det vil si: les mest mulig om stoffet (vær kildekritisk!), les om forhåndsregler og hvordan du kan bruke det på en måte for å redusere risiko, og hvor mye du skal innta. Aldri innta mer enn anbefalt dose, aldri innta mer enn en dose på en kveld/episode, og aldri innta noe med mindre du er på et sted du føler deg trygg, med folk du er trygg på. Du kan lese om de ulike rusmidlene på våre faktasider.
Om det er dumt av deg å ta rusmidler fordi kjæresten din har hatt problemer med rus, er også et moralsk dilemma vi ikke kan ta for deg. Dette må du vurdere selv. Men dersom du faktisk begynner å eksperimentere med rus, bortfaller naturligvis noe av tyngden i dine argumenter om at du ikke vil at han skal ruse seg. Vi vet ikke om det vil ha noen konsekvenser, men noen kan tolke det som et «klarsignal» på at det er greit at også han kan ruse seg.