Kan man skille mellom Ritalin og amfetamin på rusprøve?

Hei! Ang rusprøve. Kan man skille mellom Ritalin og amfetamin/metamfetamin i en urinprøve? Hvis ikke, hvordan kan man se at en som går på Ritalin, tar amfetamin/metamfetamin i tillegg? Hvor lenge kan de ulike stoffene spores i urinen?

Kvinne, 44 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
En rusprøve kan skille mellom inntak av Ritalin og amfetamin/metamfetamin. Grunnen til dette er fordi det er to ulike virkestoffer. Ritalin sitt virkestoff heter metylfenidat, som har ulik struktur fra amfetamin. Tar du både Ritalin, og amfetamin, vil rusprøven slå ut på begge.
Det finnes også tester som kam skille mellom ulike typer amfetamin. Dette kalles kiral analyse. Slike tester brukes for å skille terapeutisk/medisinsk bruk av amfetamin fra amfetamin brukt i rusøyemed.
Ritalin kan spores i omkring tre døgn i urin, amfetamin/metamfetamin i opptil en uke i urin.