Kan jeg stilles ansvar dersom samboer dør av drikkingen

Jeg har en samboer som nå er permittert og jeg har hjemmekontor.
Samboer drikker 24/7, og vil ikke slutte å drikke etter gjentatte oppfordringer fra meg.
Kan jeg stilles til ansvar om han påfører seg selv skade og i verste fall dør som følge av drikkingen?

Mann, 55 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke jurister, så vi kan bare svare deg ut fra hvordan vi oppfatter lovverket. Svaret på spørsmålet ditt kommer også litt an på hva du mener med ‘ansvar’. Vi tolker det slik at du snakker om juridisk/strafferettslig ansvar.
Du kan ikke stilles juridisk til ansvar hvis han sakte men sikkert drikker på seg alvorlige helseproblemer som fører til død.
Det du derimot kan stilles til ansvar for er å unnlate å tilkalle hjelp dersom han er i en tilstand hvor det er «åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse».
Dette sier loven (det er punkt a som er relevant i dette tilfellet).
§ 287. Forsømmelse av hjelpeplikt
Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater
a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller
b) ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.
Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse.
Dette betyr, slik vi tolker det, at hvis han er i så dårlig forfatning/så beruset at det er overhengende fare for død, har du et juridisk ansvar for å tilkalle hjelp. Hvis du ved å tilkalle hjelp utsetter deg selv for «særlig fare eller oppofrelse», kan du ikke stilles til ansvar for å ha unnlatt å tilkalle hjelp.