Kan jeg få trøbbel dersom vennene mine røyker hasj hjemme hos meg?

Hei,
Jeg har en del venner som røyker hasj. Jeg har aldri prøvd og er ikke interessert i dette. Har en god jobb som krever plettfri vandel og skikkethet. Likevel er dette gode venner som jeg gjerne vil bruke tid med. Jeg vil jo gjerne ha dem på besøk, men vet at det på et tidspunkt vil bli røyket hasj hos meg isåfall da disse røyker jevnt. Jeg bryr meg jo ikke om det, men har til nå unngått besøk hos meg – noe jeg egentlig ikke vil. Vil jo gjerne ha de over som man gjør med venner. Kan jeg havne i trøbbel/risikere noe dersom de er hos meg mens de røyker hasj?

Kvinne, 27 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Dersom noen røyker hasj hjemme hos deg, og politiet kommer, så vil politiet mistenke deg for det samme. Du vil antagelig ikke få straff siden du faktisk ikke har røyka, men du må forvente å bli mistenkt for dette, og forklare deg for politiet – i verste fall avlegge urinprøve.
Det er imidlertid kanskje ikke så sannsynlig at politiet plutselig står på døren din, dersom de ikke har andre grunner for det. Så sannsynligvis vil ikke dette ha noen konsekvenser for deg. Men ettersom du verken røyker eller ønsker å ha noe med dette å gjøre, burde vennene dine respektere dette og la være å røyke hjemme hos deg. Hvis du føler deg komfortabel med det, synes vi du skal vurdere å snakke med de om dette, si at du gjerne vil ha besøk, men at de helst ikke røyker hjemme hos deg.