Jeg har hørt at hvis man tar MDMA kan det spores opp i hjernen etter fler år

Jeg har hørt at hvis man tar mdma kan det spores opp i hjernen etter fler år. Stemmer dette? Isåfall vil det vises på MR eller andre røntgen apparat av hjernen?

Kvinne, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Man kan ikke se at du bruker MDMA på vanlig MR. Det er mulig å se aktivitet og derigjennom uvanlig aktivitet eller endringer i hjernens substanser som er typiske ved rusmisbruk ved andre typer scanning, for eksempel ved såkalt PET-scanning.
Man har i dyreforsøk sett at etter flere gangers bruk av MDMA skjer det et fall i produksjonen av serotonin. Dette fører til en redusert aktivitet i de serotonindannende nevroner. Mengden av serotonin i sentralnervesystemet har stor betydning for hvordan vårt humør er og for hukommelsen. Det er imidlertid mer uklart hvor høyt forbruk som skal til for å få slike skader og om disse skadene er varige. Skader i hjernens nervebaner hos forsøksdyr ser ofte ut til å reparere seg etter en tid. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen fra Norsk Legeforening.