I helgen var jeg utro mot kjæresten min

Hei, i helgen var jeg utro mot kjæresten min. Vi har gått igjennom noen tøffe tider sammen men jeg elsker han og vil for al del ikke miste han.
Jeg var utrolig full og husker bare Glimt hvis hva som skjedde. Jeg har blitt seksuelt misbrukt før så jeg er veldig veldig redd for sex og har det bare med personer jeg er trygge på.
Jeg husker ikke hvordan dette skjedde, jeg bare vet at det skjedde og at det ikke brude skjedd siden jeg var sørpe full. Og han jeg hadde sex med var veldig ederu.

Kvinne, 19 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke helt hva du ønsker svar på, siden du egentlig ikke stiller noen spørsmål. Men vi kan uansett skrive noe om det du har skrevet til oss.
Dersom en person er så beruset at hen ikke kan ta vare på seg selv og ikke evner å samtykke, er det ikke lov å utføre seksuelle handlinger med vedkommende. Dersom den andre parten er edru, har denne personen et særlig ansvar å ikke utnytte situasjonen. Straffeloven §291 lyder slik:
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av
andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang
med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til
seksuell omgang med seg selv.
Vi vet ikke hva som skjedde, og hvordan du tenker rundt dette, men vi anbefaler deg at du kontakter Dixi og snakker litt med de.
Når det gjelder kjæresten din, forstår vi at det kjennes vanskelig å vite hva du skal gjøre eller si. Vi kan ikke fortelle deg hvordan du bør håndtere det, men generelt er ærlighet det beste i et godt forhold.