Hvorfor reagerer jeg så kraftig på hasj?

Hei! Spm ang hasjrøyking. Jeg er en av få som hver eneste gang jeg har prøvd å røyke hasj, får helt paranoia og ganske nær psykose. Det vil si at vi kan være 4stk som deler en j og jeg kan ikke ta ett trekk en gang, uten å bli helt forvirret og fortvilet. Mens de andre kan ta 10 trekk uten at det gjør noe. Som sagt har prøvd dette kanskje 7-10 ganger, hver gang skjer det samme. Om jeg tar 1 eller 3 trekk har ikke noe og si på panikken, kun på hvor mange timer det varer. har aldri fått den «gode følelsen» av det: så er åpenbart ikke ment for meg.
Noen som hva dette kommer av?
Har nylig fått beskjed om at jeg har en medfødt feil på et enzym i leveren, enzymet har nedsatt- eller ingen metabolisme og gjør at effekten på visse antidepressiva dobles eller 3 dobles. Det vis si at jeg må ta mye lavere dose om jeg skal gå på det, hvis ikke blir jeg akutt syk pga overdosering av medisin. Kan dette være grunnen til at jeg faktisk ikke tåler hasj? Eller noe lignende? Har sikkert flere udugelige enzymer i kroppen.. haha. Lurer kun fordi jeg er nyskjerrig på hvorfor det er som det er, og ikke noe mer enn det!

Kvinne, 25 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Ja, det høres riktig ut som du sier – at hasj nok ikke er noe for deg. Det at du får en negativ opplevelse hver gang du røyker, tyder jo på det.
Hvorfor det er slik, er derimot mindre opplagt. Kanskje kan det ha noe med hvordan kroppen din metaboliserer virkestoffene, ja. Om du reagerer sterkt på stoffer/medisiner generelt, er det jo sannsynlig at dette også vil gjelde for hasj.
Men det finnes også andre mulige forklaringer. Én mulig forklaring kan være at cannabisprodukter i snitt i senere år har fått en stadig høyere mengde THC (det primære virkestoffet), og en stadig lavere mengde CBD (som bidrar til å motvirke paranoia o.l. som THC kan forårsake). Dette innebærer en lavere terskel for å oppleve angst, paranoia, psykose o.l. som følge av hasjrøyking. Da skulle man kanskje trodd at de andre vennene dine ville reagert på samme måte også – men om de er mer vant til å røyke enn hva du er, er det også ganske vanlig å ikke reagere like kraftig.
En annen mulig forklaring er litt mer sammensatt, men kort sagt handler det om deg og din psykiske helse. Enkelte personer er simpelthen mer disponert for angst, paranoia og psykose enn andre. Personer i denne gruppen vil ofte kunne reagere på hasjrøyking på en lignende måte som nettopp det du gjør.
Hvilken av disse forklaringene som forklarer hvorfor du reagerer som du gjør, kan vi egentlig bare gjette på – men vi tenker i hvert fall at en (eller flere) av disse punktene ganske sannsynlig har en sammenheng med det du opplever. Uansett er det nok lurt å være veldig forsiktig med hasj i fremtiden, når du reagerer såpass kraftig!
Du kan lese mer på våre faktasider om cannabis.