Hvordan virker kjøreforbudet i forhold til 6 måneders-regelen?

Hei.
Hvordan virker kjøreforbudet i forhold til 6 mnd regelen.
Fikk muntlig forbud i oktober, 5 uker. Fikk så kjøre i 8 uker før det kom nytt forbud.
Samme lege som har «virret» litt.
Er det da slik at det regnes fra «første» forbud, dvs oktober og så 6 mnd fram? Eller?

Mann, 57 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette finnes det så vidt vi vet ikke noen klare regler rundt, men vi vil anta at legen har en formening om hva hen selv mener.
Legen avgjør forøvrig om et muntlig kjøreforbud er tilstrekkelig – dette forutsetter at legen mener at pasienten vil kunne fylle helsekravene innen 6 måneder. Dersom legen flere ganger ser det nødvendig å gi deg kjøreforbud, vil vi anta at det på et eller annet tidspunkt vil vurderes dithen at du etter all sannsynlighet ikke vil fylle helsekravene innen 6 måneder. Dersom legen vurderer det slik, vil hen være pliktig til å melde fra til fylkeslegen. Vi anbefaler deg å spørre legen hvordan hen vurderer dette tilfellet.