Hvordan få kvinnen til å forstå mitt behov for å måtte ruse meg for søvn?

Mann i samboerforhold røyker weed og drikker relativt store mengder alkohol hver kveld.
Har barn og bor med barnemor.
Et bra forhold, men rusrelasjonen kommer imellom.
Får beskjed om at jeg er sur og gretten, etter intak av weed om kveld.
Samboer sover med barn som er krevende om natt,
Som mann føler jeg meg oversett i hverdagen.
Kvinnen sier hun ikke har overskudd etter å ha styrt med barn hele natten og meg som ikke kan fungere før 11 om dagen.
Slik har dette foregått i noen år.
Jeg har mine ting jeg sliter med, og blir møtt på disse områdene hjemme.
Hvordan få kvinnen til å forstå mitt behov for å måtte ruse meg for søvn, slik at jeg kan bli en bedre far på dagtid.
Og unngå krangel?

Annet, 37 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Du lurer på hvordan du kan få din samboer til å forstå ditt behov for å ruse deg for å få sove. Dersom du opplever at du blir oversett i hverdagen fordi hun er for sliten, kan et forslag være å gå i seg selv og tenke gjennom hva du kan gjøre for at din samboer skal få mer overskudd. Å dele mer likt på ansvaret for barnet er en god start. Om hun er den som tar barnet hver natt, mens du sover til klokka 11 hver dag, er for eksempel det et sted å starte. Men det fordrer at du ikke ruser deg på kvelden, verken på alkohol eller weed. Å ruse seg på en slik måte er ikke forenelig med å ha ansvar for barn.
Vi anbefaler dere å kontakte et Familievernkontor for å få hjelp. Vi anbefaler deg å kontakte din lege for å få annen hjelp dersom du har søvnproblemer.