Hvor raskt synker toleransen på Oxynorm?

Hei!
Dersom min vanlige dose som jeg får effekt av er 40 mg Oxynorm.
Hvor mye vil toleransen ha sunket i løpet av litt over 1 uke.
Har hært at toleransen Opiater synker svært raskt. Men aldri hvor raskt den synker.
Hvor rskt er det snakk om – Sånn i gjennomsnitt for en 26-åring på rundt 76-77 kg?

Mann, 26 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kan kun gi deg et helt generelt svar på dette.
Det er også litt uklart spørsmål du stiller. Mener du «Hvor raskt synker toleransen hvis jeg bruker 40 mg daglig?» eller mener du «Hvor raskt synker toleransen hvis jeg slutter?» Hvis det er det første du spør om, vil svaret være at toleransen forandrer seg ikke så lenge du er stabil på samme døgndose, dvs. minst en uke på samme døgndose (men effekten kan endre seg litt, se under). Hvis du mener det siste, se under toleranse nedenfor.
Begrepene toleranse og effekt kan ha litt ulik betydning.
Effekt kan omtales som hvor god smertelindring du får av en gitt dose oksykodon. Effekten kan ofte vedvare ganske bra på den samme dosen over tid. Dvs., folk kan ha god smertelindrende effekt av den samme dosen over tid. Men her er nok folk ulike, noen trenger noe doseøkning over tid for å oppnå like god effekt.
Toleranse kan tolkes som hvor mye du tåler av en gitt dose oksykodon. Toleranse synker gradvis jo mindre du har i kroppen. Akkurat hvor raskt dette skjer, kan vi ikke svare på. I følge de som jobber med avgiftning sies det at i det du ikke lenger har opioider i kroppen, er du opioidnaiv (dvs. at toleransen er like lav som hos en som aldri har tatt opioider).