Har holdt på med «selvmedisinering» med alkohol i mange år, hvordan få hjelp?

Når man har holdt på med «selvmedisinering» med alkohol i mange år, hvordan få hjelp? Jeg lever et liv hvor ingen ser det. Foreløpig. Har barn og er sykepleier. Har diagnose bipolar 2 for 5 år siden. Går på laminctal 200mg. Ingen oppfølging etter dette. Vil ikke drikke mer. Er så sliten 🙁 Klarer meg fint uten alkohol fysisk, men psykisk er jeg enten i behov for noen glass for å «orke» eller åfor å lande… hjelp 😭

Kvinne, 45 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er fullt mulig å få hjelp til dette, og det er noe du skal klare å slutte med dersom du tar tak i det! Det du bør gjøre, er å gå til legen din og be om henvisning til egnet hjelp. Hva dette er, kommer litt an på situasjonen din forøvrig, og hva du selv ønsker. Dette kan du og legen din diskutere sammen.
Vær obs på at dersom legen vurderer at du ikke fyller helsekravene til førerkort, er hen pliktig til å gi deg muntlig kjøreforbud for en periode i inntil 6 måneder, eller melde fra til Fylkesmannen dersom helsekravene ikke vil være oppfylt igjen innen seks måneder. Les mer om dette her.