Har bipolar type to, lurer på å ta MDMA

Hei.
Jeg er diagnostisert med bipolar type to og har gått fast på Lamictal i mange år nå. Jeg har aldri prøvd noen form for narkotiske stoffer, men har alltid vært nysgjerrig på MDMA. Jeg har lest en del om at man ikke skal ta MDMA hvis man går på antidepressiva eller antipsykotika, men er det noen fare med antiepilektika som Lamictal (når man ikke tar det for epilepsi, såklart)?
Jeg tenker at det er logisk at en person med en bipolar diagnose ikke burde ta MDMA mens man er i en depressiv eller en (hypo)manisk periode mtp. forverring av symptomer, men hvis man tar det i en stabil periode… hvor risikabelt er det ift. å trigge en episode hvis man er i en stabil periode og tar en lav dose MDMA én gang?
Har lest litt om folk som blir både suicidal og psykotisk, men har inntrykk av at dette er dem som tar store doser og mer enn én gang.

Kvinne, 29 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at det er flere medikamenter som kan være svært farlig å kombinere med MDMA. Når det gjelder Lamictal har vi dessverre ikke så mye kunnskaper om denne kombinasjonen, men for sikkerhets skyld bør du unngå samtidig bruk der også. Du kan lese mer om Lamictal i Felleskatalogen.
Generelt er det anbefalt å være ekstra forsiktig med bruk av rusmidler dersom du har psykiske lidelser. Vi kan ikke si noe om hvor stor risiko et enkeltinntak er for deg, det er umulig å forutsi. Dessuten kommer det nok mye an på opplevelsen av rusen.
Psykotiske episoder som følge av rusmidler kan i noen tilfeller utløses av høye doser, men det er ikke nødvendigvis årsaken. Ofte er årsaken mer sammensatt. En annen årsak til rusutløste psykoser kan være tidligere psykoser. Det er ikke veldig vanlig å å få en rusutløst psykose av et enkeltinntak av MDMA, men psykotiske symptomer og vrangforestillinger er ikke uvanlig ved høye doser.
Det som derimot er ganske vanlig for MDMA, er å bli veldig nedstemt, tom, engstelig og i noen tilfeller suicidal – særlig i dagene/ukene etter inntaket. Mange opplever nedturen som svært krevende – og dersom du fra før av er disponert for depresjoner, kan dette være ekstra uheldig.