Føler meg ille til mote når jeg bestiller Sobril

jeg er 85 år å jeg følrr meg ille til mote hver gang jeg bestiller sobril jeg har angst å så har jeg kols jeg synes at sobril letter pusten min betraktelig. dette tok jeg opp med lungelegen da jeg var inlakt for blopropp i lungen, han sa nemlig at sobril slappet av musklene i lungene derfor lettere pust .får 2 tab, for hver dag det er jo ingenting imot hvad jeg trenger. kanske legestanden er redd for avhengningsspøkelset til en 85 åring

Mann, 85 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi er usikre på hva du spør om. Generelt er leger noe restriktive med utskrivingen av Sobril og lignende medikamenter, nettopp på grunn av faren for avhengighet, og det at det er svært vanskelig å slutte dersom man bli avhengig. Fordelene må alltid veies opp mot ulempene.
Det er også slik at tar man Sobril daglig, vil effekten etterhvert avta, og jevnlige doseøkninger er nødvendig for å oppnå effekt. Dette er ikke heldig, da Sobril har en del bivirkninger. Det er også slik at denne type medisiner er ekstra risikable for eldre, da det risikerer å svekke hukommelse, balanse og føre til forvirringstilstander.
Vi vet ikke hvordan din lege veier fordeler opp mot ulemper, men dersom du er uenig med legens vurdering, bør dere kunne komme frem til en løsning som fungerer for dere begge.