Finnes det noen oppdaterte forskrifter vedr. kjøring av bil etter bruk av cannabis? Hvis førerkortet blir inndratt uansett mengde thc i blodet og man på toppen av det får både bot og fengsels så er dette alt for mye for en allerede utsatt gruppe. Hvordan er strafferammene sammenlignet med resten Europa og viser ikke all statistikk at alkoholen gjør en langt tyngre skade på samfunnet en cannabis?

Mann, 55 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det finnes fastsatte grenser for hvor mye av diverse rusmidler, inkludert THC, i blodet som tilsvarer promillegrensene 0.2, 0.5 og 1.2. Disse tre nivåene tilsvarer igjen tre ulike alvorlighetsgrader når det gjelder straffereaksjon, uansett om det gjelder faktisk alkoholpromille, eller om det gjelder en mengde av et annet rusmiddel i blodet omregnet til alkoholpromille. Normalt er det først ved en promille høyere enn 0.5 at man risikerer å få inndratt førerkortet, men dette kan variere ut ifra omstendighetene i de enkelte tilfellene. Denne listen ble sist endret i 2016. Selve lovteksten finner du i Vegtrafikkloven, se særlig § 31 og § 33.
I tillegg sies det i Helsekravene til førerkort at Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko. Hvor grensen går der, er en vurdering legen må gjøre. Terskelen for å anslå at en rusbruk er problematisk er nok lavere for de illegale rusmidlene enn for alkohol. Hvorfor det er sånn, har nok ikke noe med rusmiddelets egenart å gjøre.
Vi har ikke oversikt over strafferammene for kjøring i cannabisrus i Europa, dersom det i det hele tatt finnes en slik oversikt. Det kan hende interesseorganisasjonen Normal kan mer enn oss om dette.
Statistikken viser absolutt at alkohol gjør en betydelig større skade på samfunnet enn det cannabis gjør. Men her er det viktig å ta i betraktning at det er langt, langt flere som bruker og misbruker alkohol enn det er som bruker og misbruker cannabis. Vi vet ikke hvordan samfunnet hadde sett ut dersom cannabis ble brukt i like stort omfang som det alkohol blir brukt.
Hva som er farligst av cannabis og alkohol handler i stor grad om hvem som bruker det, og hvordan det brukes. Men tar du for eksempel risiko for organskader som et mål på hva som er som farligst, er det klart at det er alkohol som er farligst. Man blir også mer trafikkfarlig av alkohol enn av cannabis – men det vil ikke si at det er ufarlig å kjøre cannabispåvirket. Å sammenligne virker egentlig lite hensiktsmessig om man ønsker en diskusjon om risiko ved cannabisbruk og lovgivningen rundt det. Det finnes mange andre argumenter for og i mot som er mer fruktbare.