Er denne mengden Ibux og Paracet farlig?

Skal gjennom et lite kirurgisk inngrep i morgen og har fra Alleris fått beskjed om å ta 3 paraset 500mg og 3 Ibux 400mg 1-2 timer før inngrepet! Synes dette høres voldsomt ut! Kan det være farlig ? Bruker meget sjeldent å ta smertestillende!

Kvinne, 70 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vår spørretjeneste er ikke en akutt tjeneste og det kan ta opp til 7 virkedager å få svar på innsendte spørsmål. Vi i RUStelefonen er heller ikke helsepersonell og kan ikke svare på spørsmål om medisinering.
Dette er hva Felleskatalogen har å si om dosering av Ibux: Den anbefalte dosen til voksne og barn over 12 år (over 40 kg): 1-2 tabletter à 200 mg eller 1 tablett à 400 mg hver 4-6 time. Ta maksimum 1200 mg i løpet av 24 timer.
Dette er hva Felleskatalogen har å si om dosering av Paracet: Voksne og barn over 40 kg (12 år): 1-2 tabletter à 500 mg 3 ganger i døgnet.
Så det du har fått beskjed om er mer enn det som er anbefalt dose, både hver for seg og sammen. Vi antar at Aleris har en forklaring på dette, så du bør stille spørsmålet til dem.