Drakk åtte øl, vil dette synes på PEth etter nesten to uker?
Jeg drakk åtte øl lørdag 9.mai.
Vil dette slå ut på en PETH-test som tas fredag 22. mai? Nesten to uker etterpå?

Kvinne, 53 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi er generelt forsiktige med å gi noen garantier når det gjelder spørsmål om blodprøver, da det alltid vil være individuell variasjon. Men, ettersom PEth-prøver grovt sett vil kunne avdekke alkoholkonsum 2-4 uker tilbake i tid (pluss/minus), kan vi i hvert fall si at det absolutt er en sjanse for at dette vil synes på prøven, ja. PEth-verdien blir sannsynligvis ikke veldig høy, men det er ikke usannsynlig at det vil synes at alkohol har vært brukt i det aktuelle tidsrommet.
Du kan lese mer om PEth på hjemmesidene til St. Olavs Hospital og Fürst Medisinsk Laboratorium.