Concerta og alkohol – kan de nekte meg å drikke?

Hallo.
Jeg er 28 år, ung ufør, bor i omsorgsbolig, har udiagnostisert ADHD/ADD (de tror jeg har det som før ble kalt for ADD, men som nå heter noe annet ifølge en brosjyre jeg fikk med meg) og blir fortalt at jeg ikke kan drikke alkohol på Concerta 54mg. Er det virkelig lov å si jeg ikke kan drikke moderate mengder alkohol selv om jeg går på Concerta? Jeg er en voksen mann og alkohol er i hvert fall lovlig. Dessuten har hver lege en egen forklaring på hvorfor jeg får Concerta, uten å bli tilbudt en utredning. Alt jeg vet er at jeg har funnet ro på Concerta, og vil ha et vanlig forhold til alkohol.

Mann, 28 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi har anonymisert ditt navn, nummer og mailadresse av hensyn til din anonymitet. Vi har ikke mulighet til å svare deg personlig.
Når det gjelder kombinasjonen Concerta og alkohol, står det i Felleskatalogen at «Ikke drikk alkohol når du tar dette legemidlet. Alkohol kan gjøre bivirkningene av legemidlet verre». Det er ditt ansvar om du likevel velger å drikke alkohol, da du selv har ansvar for egen helse. Med mindre legen har stilt et kriterium om avhold dersom du skal få utskrevet Concerta, da blir det en annen sak.
Vi kan ikke kommentere hvorfor ulike leger har ulike forklaringer på hvorfor du får Concerta, dette må du nesten ta opp med hver enkelt lege.