Bror som drikker, mistenker at han har sprukket

Min bror er alkoholiker, og har vært tørrlagt i 5 måneder. Han har vært innlagt på Blåkors noen ganger, kom da ut derfra i desember siste gang. Vi bor ulike steder i Norge, og jeg er hans nærmeste pårørende og snakker med han nesten daglig.
Jeg har mistanke om at han sprakk nå i helga, og at han har drukket i dag. Han benekter det, men han har løyet om rus i mange år og jeg vet at jeg ikke kan tro på han. Hva gjør jeg? Presser på for å få han til å fortelle at han drikker igjen eller late som jeg tror han når han sier at han ikke gjør det? HAn står overfor krevende oppgaver, han har solgt huset nylig og må flytte ut 15 juli. Da har han ingen steder å bo hvis han ikke greier å ordne med et sted å leie. Han har også møter med advokat med oppgjør med eks samboer som han må klare å gjennomføre.

Kvinne, 53 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvordan du håndterer at du mistenker at han drikker igjen, er det dessverre ikke noen god fasit på. Vår anbefaling er at du håndterer det på den måten som føles mest riktig for deg. Fordi dessverre vil ikke din håndtering av dette ha så mye å si for om han drikker igjen, eller om han stopper. Det er kun han som har makt over dette. Dersom du uttrykker at du har rom for og tåler å høre om sprekker, kan du eventuelt formidle det. Det kan muligens gjøre terskelen lavere for å snakke med deg om det dersom han har sprukket.
Vi vet ikke om du har fått noen hjelp som pårørende, men vi anbefaler deg å kontakte et pårørendetilbud. Det å være nær noen med et rusproblem, er krevende, og mange har god nytte av å ha noen å prate om dette med. Du kan f.eks kontakte Veiledningssenteret for pårørende,