Avhengig av Imovane, tom for piller

Imovane bruk: Jeg har brukt Imovan 7,5 mg i fler år utskrevet av lege. Gradvis har dosen økt til idag 26,25mg. Nå er jeg i en situasjon der jeg ikke får denne type medisin fra lege før etter 50 dager. Han har sagt at jeg kan bruke 15mg. Nå er jeg tom for Imovane og må vente ca 20 dager på neste eske med 100 piller. Jeg veit jeg er avhengig. Jeg har psykiske problemer og blir liggende hele natta uten å få sove. Det er nå 4 natta jeg ligger våken pr idag 27/5 og det er enda noen dager igjen til den 13/6…

Mann, 53 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er vanskelig og at du har søvnproblemer og abstinensplager. Vi er ikke helsepersonell, så vi kan ikke gi deg noen råd om medisinering. Men vi anbefaler deg å kontakte din fastlege og si at du er tom for Imovane, og høre om det er mulig å få til en kontrollert nedtrapping, for eksempel gjennom en henteordning slik at du ikke selv administrerer medisinene, eller at du får hjelp på ruspoliklinikk eller avgiftning for å få hjelp til å komme deg ned på dosen. Å gå fra 26,25 mg til 0 mg uten nedtrapping er ikke anbefalt.